Made for Fashion propojuje přední módní návrháře s make-up artisty k otevřené konverzaci o kreativitě, spolupráci a přehlídkových molech.
Nikdo se nezasloužil více o r evoluci módy než Vivienne Westwood. Pravá anarchistka, od 70. let se projevovala politicky, když se nacházela v epicentru londýnské vzbouřené punkové scény a začala prodávat své fetišistické modely inspirované BDSM v neslavném butiku SEX jejího tehdejšího partera (a manažera Sex Pistols) Malcolma McLarena. Její práce definovala novou vlnu mladé kultury té doby, ale jen díky jejímu nebojácnému přístupu odmítajícímu konvence získala pozornost celé generace. Dnes, i když je jí 70 let, má její móda stále sílu podnítit kulturní změny.
Tuto sezónu objevila Westwoodová podsvětí Benátek 12. století, kde, na jednu noc v roce, lidé nosili převleky v úzkých uličkác, užívali si své hříchy doufajíce, že nakonec budou odpuštěny. Zaměřením na toto historické město a nebezpečí, kterému čelí ze strany stoupající hladiny moře, Westwoodová upozorňuje na efekty klimatických změn.
Za poslední dekádu Westwoodová a její manžel a návrhářský partner, Andreas Kronthaler, pracovali s výjimečnou make-up artistkou Val Garland - která s nimi sdílí zvrácená smyslnost této značky. Přistupují k obličeji jako k plátnu, kolekce jaro/léto 2016 byla tedy o extrémních proměnách: neonové obočí a krvavě rudé tváře. V tomto rozhovoru trojice mluví o punkových ideálech, stříkání špíny na obličej modelek a o tom, proč budou vždy vycházet z individualismu...
Val: Vždycky jsem ráda porušovala pravidla. Asi je to proto, že když jsem kdysi byla punkáč, nebo skinhead nebo novoromantička, pokaždé jsem používala jiné líčení. Tedy, bývala jsem každý den někým jiným a to mě fakt bavilo! Alexander McQueen vždy říkal, "Krása je všude. I v hrůze." Co mě ani trochu nebaví je dnešní móda selfie obličeje. Je sice velmi promyšlený, ale každá má rty jakoby kouřila ptáka - všechny mají obličeje pornohvězd! (smích)
Andreas: Všechny ty dnešní mladé dívky. Opravdu mladé. Nechápu to.
Val: Vždycky se mi líbila představa být jedinečná a vychutnávat si to. U Westwoodů si s tím dokážeme pohrát!
Andreas: Je to vždy velmi silné a extrémní líčení. Užíváme si to!
Val: Myslím, že byste měli udělat něco takového s Westwoodovou. Krásné rudé rty prostě nefungují. Měli jsme některé skvělé momenty. Na jednu přehlídku jsme vytvořili nádherné líčení a potom jsme na dívky naházeli špínu. Chtěla jsem, aby vypadaly, jako by stály na autobusové zastávce a když jel autobus kolem, postříkalo je bahno z obří kaluže. Tak jak tak, pořád to vypadalo naprosto úžasně.
Andreas: Vím, že existují lidé, kteří jsou velmi organizovaní a dělají vše sterilně. Ale s tím ztratíš určitý smysl pro svobodu, spontánnost. Pokud příliš plánuješ, anebo organizuješ, může kolem tebe být spousta věcí, které nikdy neobjevíš. Pro tuto sezónu jsme mysleli na Benátky, ale Vivienne ti řekne více o této souvislosti.
"Vždy vložím do své kolekce politiku, z ní vycházejí mé myšlenky...Změna klimatu je (Benátky) zatopí ještě dříve, než se něco napraví s tou rychlostí, s jakou se to všechno děje." - Vivienne Westwood
Vivienne: Vždycky vložím do své kolekce politiku, z ní vycházejí mé myšlenky. Ve skutečnosti celou tuto kolekci připravil Andreas, moc se mu nelíbí, ale já si myslím, že je opravdu skvělá.
Andreas: To se ti snadno řekne!
Vivienne: je to opravdu skvělé, ale on si myslí, že je to patetické, když každému říkám, že je geniální! Takže, všechny podněty vzešly ze snahy zachránit Benátky. Myslím, že se musíme pokusit zachránit svět a u Benátek je spousta problémů se změnou klimatu. Změna klimatu je zatopí ještě dříve, než se něco napraví, s tou rychlostí, sekterou se to všechno děje. Hodně jsme psala o tom, jak Benátky vypadaly ve 12 století. Každý rok se na náměstí Sv. Marka konal karneval. Každý nosil masku, takže lidi měli příležitost vyměnit si role. Bohaý mohl být chudým a mít sex s chudou osobou, a oškliví lidé se mohli stát atraktivními a vice versa. Jde to zpět k opravdu primitivní době, kdy sis mohl užívat spoustu hříchů. Když říkám, že se lidé vymění, může jít také o "proměnu stavů", je to řecká idea. Například jak se Dinýsos opíjel - byl tak jako tak bisexuální a měl nádherné dlouhé kudrnaté vlasy, vše vychází z Řecka, až později se objevila tato myšlenka karnevalu. Přehlídka bude trochu surrealistická. Bude to hodně jiné.
"Vše se vrací k punku. Vivienne byla jedinou ženou své doby, která dělala něco zajímavého" - Val Garland
Andreas: Kdy jsme všichni tři začali spolupracovat? Muselo to být asi tak před 605 lety!
Val: Myslím, že to bylo v roce 2006, takže ne zas tak dlouho. Asi dekádu.
Andreas: Což je stoletím v módě! (smích)
Val: Sam (McKnight) tady byl hned od začátku. Vtipná historka o Westwoodové - vždycky ji vyprávím - když jsem bydlela v Perthu, v Austrálii, byla jsem jí posledlá. Byl tam jeden obchod, který se jmenoval Elle, a Wendy, která ho vlastnila, mi zavolala a zeptala se, "Kolik chceš utratit, Val?" Byla jsem v té době blázen, odpověděla jsem "4000 dolarů!" a ona mi pak poslala velkou krabici plnou oblečení v té hodnotě a já jí poslala šek. Když tahle krabice dorazila, vybrala jsem si to, co jsem chtěla, a zbytek jsem prodala kamarádkám, protože to nebylo možné nikde sehnat! Milovala jsem triko s prsy a kolekci Witches se všemi těmi knoflíky ve tvaru penisu! Vše se to vrací k punku. Vivienne byla jedinou ženou své doby, která dělala něco zajímavého. Pokud by nebylo Westwoodové, vytvářeli bychom si prostě své vlastní věci.
Andreas: Úžasné.